Till Lena J

Hej Lena J

Jag tycker att det du beskriver liknar något som kallas ”Infusorier”. Detta lilla helvete drabbar ibland oss stackars akvarister. Infusorier är ett slags encelliga djur som förökar sig mycket snabbt.

När man drabbas av detta så ser det ut som att man fått Londondimma i akvariet och så luktar vattnet ganska illa. Vattenbyten fungerar inte alls mot detta fenomen, eftersom att färskt vatten innehåller tillräckligt med näringsämnen för att hjälpa infusorierna att föröka sig. Men det finns faktiskt räddning.

Varför drabbas man av detta då? Tja, det räcker med en enda av dessa encelliga små djur så kan det vara klippt sen. Rengöring är inte det första man skall satsa på, i alla fall inte enligt mina erfarenheter. Det första man ska kolla är akvariets placering i rummet. Om det står på så vis att det utsätts för mycket infallande solljus, från fönster och liknande, så måste man begränsa detta. I ditt fall blir det kanske lite bökigt, eftersom att du har ett ganska stort akvarium. De livnär sig nämligen på energin från solljus och näringsämnen i akvarievattnet. Alltså blir första åtgärden att begränsa infallande ljus.

Det andra, som vi i alla fall gjorde, var att investera i ett UV-filter för akvarium. Det är en liten pumpmanick som pumpar vatten genom en behållare, och där inne sitter en UV-lampa, med UV-ljus som är osynligt för våra ögon. Med ett så pass stort akvarium så borde det bli ett UV-filter med en hyfsad kapacitet liter/minut. (typ runt 1500 liter/timma skulle jag tippa)

Med ett sådant filter, som i vårt fall hela filtret sitter nersänkt i akvariet, så bestrålas alla infusorier som dras genom filtret av UV-ljus. Påföljden blir att infusorierna tappar sin förmåga att föröka sig. Vi stoppade ner ett sådant filter i akvariet, kopplade strömkablar och körde igång det. Sedan täckte vi akvariet (mörklade) det i ett par tre dagar. Fiskarna lider ingen skada av detta. När vi sedan täckte av akvariet så låg allt dött infusoriematerial på botten som nåt slags slemmig beläggning.

(När man drabbas av infusorier så räcker det med ljuset från en teve i närheten för att hålla igång infusorieförökningen)

Efter detta gjorde vi rent alltihopa, kokade allt bottengrus och skrubbade alla inventarier rena. Efter att allt var rengjort, alla pumpar, filter och sånt var rent så körde vi igång hela skapelsen igen. Vi lät UV-filtret vara kvar i akvariet under några veckor för att aktivt förhindra nya angrepp. Även vissa alg-angrepp försvann i samma veva.

Vi fick tag i vårt UV-filter för några få hundralappar, men det var för att det varit ute hos en kund och sedan blivit tillbakalämnat till butiken igen. Ett nytt filter, med kapacitet för akvarium upp till 450 liter går loss på dryga tusenlappen.

I fallet med UV-filter kan du höra dig för på någon djuraffär eller akvariebutik som säljer sådana saker. De säljs naturligtvis även i web-butiker.

Jag kan tyvärr inte lova att detta är lösningen, men för oss har detta filter löst infusoriebesvären på 4 olika akvarium, med gott resultat.

Jag hoppas att det löser sig för dig.

M.V.H.
Stefan
Akvaristerna

4 tankar på “Till Lena J

  1. Många tack för svaret, jag blev väldigt glad att någon hade en aning och ville svara. Sen jag skrev förra gången har jag hunnit prata med en kille i en zoo-affär också. När jag beskrev problemet sade han att jag säkert fått något han kallade ”toffeldjur” eller ”toffelparasiter”, och jag köpte ett medel som skulle ta bort detta otyg. Medlet hette ”Sera kristallklart akvarievatten”
    Naturligtvis var detta för lätt för sant………….Jag hällde i det (hade först hällt i flockningsmedel) sedan bytte jag vatten noga och hällde i detta. Vad som hände är att den djupa dimman backade i cirka två dygn, men återkom sedan med full kraft. Man kan se vita ”tussar” åka runt, och man ser bara de fiskarna som är närmast glaset. Och vattnet luktar väldigt illa, och alla fiskarna tycks totalt ha tappat aptiten. Dom äter inte längre 😦
    Men tack och lov inga dödsfall och dom verkar pigga där inne i röran. Och nu tycks det även ha kommit en släng av lösflytande alger också.
    Så jag tror mest på din teori.
    Och så märks det tydligt att ju mer jag byter vatten ju gladare blir parasiterna.
    Angående akvariets placering kommer där inget solljus in alls. Och jag har provat tre gånger nu att ha det helt övertäckt i en vecka åt gången. Dessutom mörklägger jag det varje natt.
    Det blir nog till att skaffa ett sådant UV_ljus som du nämnde. Tack för att du tog dig tid att svara.
    Jag tycker synd om fiskarna. Jag har mest stora fina slöjstärtar, men även andra sorter.
    Hälsningar LENA

      • Hejsan Stefan !! Tackar för frågan och ursäkta att jag såg det så här sent. Jo, efter många om och men försvann infusorierna tack och lov för det såg bedrövligt ut. Men det blev med hjälp av något slags pulver man egentligen använder i dammar. Nu är det klart och vackert. MEN…………tro det eller ej. Jag har fått in någon slags ny otäck parasit. Och jag har letat runt om men ingen tycks förstå vad det är. Zoo-affären trodde det var hjäl-mask, men det stämmer inte.
        Fiskarna har ganska stora parasiter i sig, jag tror dom tar sig in lite varstans. Det verkar bara sitta på de större fiskarna med fjäll. Inte dom med skinn. Jag har studerat deras livs-cykel. I avföringen från fiskarna kommer det långa maskar som har ett litet huvud (och i detta huvud finns miljoner nya tror jag). När masken är klar i fiskens mage och kommer ut i avföringen är den full med blod och har växt till allt mellan några millimeter till nästan 10 centimeter (beroende på hur stor fisk den varit i). De verkar mest förtjusta i guldfiskarna, och mina stora vackra slöjstjärtar. Naturligtvis blir fisken helt dränerad på blod, och hittills har jag mist två ganska stora guldfiskar. Till slut reser sig fjällen på fisken, hela huden som man ser är svullen och röd av blod. 😦
        Blod runt framfenorna. När mask-parasiten väl har ätit sig mätt på blod och kommer ut i avföringen gömmer den sig snabbt, tex bakom pumpen eller var den kan. Efter ett tag (jag vet inte hur länge) kläcks hundratals eller tusentals nya små parasiter. Dom ser bara ut som små prickar eller är lite avlånga. Väldigt små. Och så börjar samma visa igen ! De gör allt för att ta sig in i fiskarna.
        Ibland om man till ex råkar stöta till in/utsuget i pumpen eller röra en av glasmagneterna väller det ut små prickar.
        Faktum är att när de är stora och har kommit ut ser det ut som om dom simmar, genom att ”åla” sig framåt. Tvi, tvi. Jag ¨måste ha fått hem dom när jag köpt någon fisk.
        Ibland har jag håvat upp hela botten full med maskar (dom har glasbotten, och jag har tagit bort sanden för att lättare hålla rent). Jag har en del bilder men jag vet inte hur man laddar upp dom. Det känns som om detta är en kamp man inte kan vinna. Zoo-affären verkar inte förstå vad det är.
        Hälsningar LENA

  2. Hej Lena

    Jag har frågat vidare, efter den beskrivning du gav i brevet. Jag fick stjäla några minuter med en verklig expert inom akvaristiken. Han rekommenderade att du tar kontakt med en välsorterad djuraffär som handlar med fiskar. Han rekommenderade att kolla upp om två olika preparat mot mask. Det första heter DACTYMOR och det andra heter FLUBENOL. Det sistnämnda ska finnas på Apoteket. Dessa två ger sig på både sånt som finns i äggform och det andra ger sig på de frisimmande parasiterna.

    Lycka till

    M.V.H.
    Stefan
    Akvaristerna

Lämna en kommentar