Stor rationalisering bland burkarna…

Så har vi då äntligen lite semester, och i och med detta så finns det så äääääntligen lite tid att ta itu med burkarna. Mycket underhåll har hamnat på efterkälken och det blev ohyggligt mycket att stå i. Eftersom att vi lever under hot om en kommande stamrenovering i huset så har vi börjat umgås med planer på att flytta, för jag tror inte att akvarier och byggdamm mixar någe bra.

I och med dessa tankar så har vi tagit tag i burkbeståndet, här hemma, och rationaliserat bort alla små burkar. Lugn, de är inte kastade, eller på annat sätt avyttrade, men de står nerpacka uppe i vårt vindsförråd. Den myckna mängden av burkar är nu starkt reducerad ner till tre akvarier; men det som är kvar är de största av burkarna.

De firrar som tidigare simmat i olika former av nanoakvarier, har nu stuvats om och simmat ner i andra, större, akvarier istället.

Kvar har vi en burk på 112 liter, en burk på 120 liter och en burk på 250 liter. Ciklidakvariet är fortfarande intakt, och förutom två hungriga malar så har vi bara cikliderna i den burken. I de två mindre burkarna är det däremot lite mer blandat. I nästa inlägg kommer det en mer utförlig beskrivning av burkarna och deras nuvarande form.

Den gamla nanovasen står kvar på sin plats, men då dess ensamme invånare, en Kampfisk, gått hädan så har vasen fått en helt ny roll i vardagsrummet. Bilder är på väg.

I dag hade vi ett strömavbrott på nästan tre timmar. Jag hade ju inte en susning om hur långvarigt avbrottet skulle komma att bli, så jag tog tillfället i akt och gjorde rent de två ytterfiltren, ett Fluval FX-5 och ett Eheim Professional 2222. Grejen är den att man gärna får en stark stegring av nitriter i filtermassorna om vattenflödet stannar. Ju längre tid ett inkört filter står still, desto mer nitriter bildas det. När man sedan kör igång filtret igen så riskerar man att döda alla firrarna i burken, då fiskar är ganska känsliga mot nitriter. Jag har ingen aning om hur kemin fungerar med det här, men jag vet att det är klart obra mot fiskarna, så jag passade på att göra en rejäl rengöring på båda ytterfiltren, det var ändå typ dags att ta tag i saken.

Jag hoppas att ni har en fin sommar, alla ni akvarister där ute i vårt avlånga, fiskliknande?, land. Nu är det dags för lite avslappning. Jag har ju ändå semester.

Som sagt, i nästkommande inlägg så kommer det bilder på hur burkarna ser ut just nu… och så en bild på nanovasens nuvarande utseende och funktion.

Må era fienders skägg växa inåt!

Akvaristerna

1 tanke på “Stor rationalisering bland burkarna…

Lämna en kommentar