Tillbaka i vattnet

Jag tänkte bara smyga in, så där lite från sidan, och berätta att vi faktiskt har barn nu… OCH ett 100-litersakvarium igen. Min tanke är att få ordentlig ordning på den här burken med ganska små medel. Det enda lyxet, just nu, är att jag driver det på ett gammalt ytterfilter, ett Eheim 2222 som blev kvar från tidigare akvariumdagar.

Jag gjorde ett vattenbyte i dag, och så här långt ser akvariet ut så här:

IMG_7781

IMG_7782

IMG_7783

IMG_7784

IMG_7711

På sista bilden, här ovanför, ser man alltså det gamla Eheim 2222 ytterfilter. Hittills har det fungerat bra, men jag har ändå varit tvungen att göra ganska täta vattenbyten på grund av en “stock” som ligger på botten. Den färgar vattnet svagt brunt. I dag gjorde jag ett lite större vattenbyte än vanligt. Jag bytte cirka två tredjedelar av volymen. Just nu är vattnet kristallklart.

Det är alltså ett 100-litersakvarium. Hittills har det varit för varmt för att köra någon värmare till vattnet, så jag kör på rumstemperatur. Jag kör en standard vattenberedningsmedel och en helt vanlig växtnäringslösning.

Jag provar en bottentäckare som heter Ludwigia Arcuata, som är tänkt att den skall sprida sig på botten. Det sitter på höger sida, i framkant. Jag planterade en Anubias i mitten till vänster och som bakfond sitter en gardin med Hygrophila rosae australis.

Fiskarna, just nu, är två stycken Ancistrusmalar, 6 stycken Svärdbärare, två stycken Praktbotia och så ett stim med Neontetror, cirka 20 stycken.

Jag återkommer med mer information, så fort det finns någon att delge.

Tankar:

EVENTUELLT skaffa Co2 prylar för att boosta växtligheten.

Må era fienders skägg växa inåt!

Stefan, Akvaristerna

2 tankar på “Tillbaka i vattnet

  1. Hej,
    Vad roligt att du/ni är igång igen. Det var så bra att ha någon att fråga sist – jag hade fått problem med infusier och hela vattnet var vitt.
    Var i en zoo affär där jag fick både dumma och elaka kommentarer men det var länge sen och problemet är löst.
    Jag har ett 420 liters Åledsakvarium.
    Mest finns där stora slöstjärtar, även gurami, en jättestor mal, och en del annat.
    Hälsningar
    Lena

    • Det är svårt att hålla sig torr och ur vattnet. 😀 Förr eller senare plumsar man tillbaka ner i akvariernas värld igen. Skönt att höra att det gick bra för dig och att du fick bukt med de små stygga infusorierna till sist. De kan vara ett väldigt irritationsmoment.

      M.V.H.
      Stefan
      Akvaristerna

Lämna en kommentar